Donderdag 16-08-2018

16 augustus 2018 - Mukono, Oeganda

We zitten weer heerlijk op tijd aan het ontbijt. Om half 8 zat iedereen weer fris en fruitig aan de tafel om de dag te beginnen. Om half 9 begonnen we weer aan de gebruikelijke shifts. Een deel van ons begon weer actief bij de bouw en andere bij de wasserij of de keuken. De laatste shifts bij de bouw vonden we best spannend, want gingen we de doelen die gesteld waren halen? Alle shifts waren zoals altijd erg gezellig, vermoeiend en met veel voldoening werden ze gedaan. Na de shifts werden er boodschappen gedaan, voor de laatste keer deze reis... De mensen die de boodschappen deden waren precies op tijd terug voor het misschien wel belangrijkste moment van de dag, de huisbezoeken. De groep werd verdeeld in drie groepjes van vijf en zo gingen we naar drie verschillende gezinnen. Het was raar om te zien hoe de mensen dicht in de buurt van Noah's Ark woonde en leefde. Een alleenstaande vrouw, waarvan de man was weggegaan, voedde in haar eentje vijf kinderen op. Een klein huisje dat wij in Nederland nog niet genoeg zouden vinden als schuurtje was hun huis. Er waren geen ramen en er was enkel een gordijn als deur. De moeder mocht werken bij Noah's Ark als hulp bij de bouw, waardoor ze gelukkig haar kinderen naar school kon laten gaan. Eén van haar kinderen werd gesponsord, waardoor zij bij Noah's Ark naar school kon gaan. Nadat we een aantal vragen hadden gesteld werden we terug gebracht naar Noah's Ark. We kregen stukken rietsuiker cadeau en nadat wij onze presentjes mee hadden gebracht kwamen we weer terug bij ons huis. Tijdens het avondeten had iedereen tijd om de middag te verwerken en kort na het eten was het tijd voor het kampvuur. We hadden brooddeeg gemaakt wat werd gebakken boven het vuur en er was muziek, een en al gezelligheid dus.